Cum să crești pe Instagram – 10 sfaturi practice de la Alexandra, Social Media Manager

Le-am descoperit pe fetele de la Cotton Therapy acum ceva timp, pe Instagram. Am devenit imediat prietene în online, pentru că am conectat cu pasiunea lor pentru obiecte frumoase lucrate cu drag, în România.

Cotton Therapy este un mic atelier în satul Slon, județul Prahova, unde se creează magie din materiale naturale: lenjerii de pat cu modele care mai de care mai simpatice, pijamale, jucării din fire reciclate, fețe de masă și tot felul de alte produse care să îți dea o stare de bine la tine acasă.

Am avut împreună cu Cotton Therapy și o colaborare frumoasă: am ilustrat un portret pentru fiecare dintre membrele echipei (în acel moment 5, acum 8). 

După ceva timp, am aflat că în spatele contului de Instagram stă de fapt o singură persoană, și anume Alexandra. Ea se ocupă de tot ce înseamnă social media, și tot ea a crescut contul Cotton Therapy de la 100 de urmăritori, la peste 11000 acum. Planetele s-au aliniat și Alexandra a acceptat să îmi dea câteva sfaturi pentru voi, dragi membrii ai Small Business Club 🙂 Este important să te documentezi despre cum să atragi clienții pe social media, însă atunci când informația vine de la cineva care lucrează pe un cont al unei afaceri mici, la fel ca și noi, este cu atât mai prețioasă. 

A: Bună, Alexandra! Mă bucur mult că ai acceptat invitația mea! Ai putea să îmi spui cum ai ajuns să fii social media manager pentru Cotton Therapy?

Aura (prietena și fosta colegă a Alexandrei) a venit la mine cu această idee de business și mi-a spus că își dorește să pornească și o pagină de Instagram, așa că imediat m-am oferit: “Hai că o fac eu!”. Am fost dintotdeauna pasionată de marketing, social media și tot ce se întâmplă în această zonă, iar faptul că am început cu un cont mic, cu doar 100 de urmăritori, mi-a oferit libertatea să experimentez, să mă joc, să încerc lucruri, și sa vad ce funcționeaza pentru noi și ce nu. 

A: De cât timp te ocupi de contul Cotton Therapy și care a fost scopul vostru inițial?

Din septembrie anul trecut, deci avem un an. 

Când am început nu aveam o strategie bine definită, doar știam că vrem să ajungem la oameni. 

Nu am plecat cu gândul că în două luni de zile vom avea clienți de pe Instagram.

Scopul principal a fost să creăm o comunitate cu care să rezonăm.

Oameni cărora le place ideea de casă zen, așternuturi calitative, produse românești, conceptul de reutilizare și recycling. Cu aceste lucruri am pornit noi la drum. Doar de curând am reușit să avem și conversii din Instagram și acum să reprezinte principala sursă de comenzi. Dar pentru început scopul a fost pur și simplu să avem un public cu care să vorbim.

Bineînțeles că este bine să ai mulți urmăritori, să ai un public mai mare. Dar indiferent de cât de mulți followeri ai, în general conținutul tău ajunge la aproximativ 10% dintre ei. Și asta în condiții bune, când tu interacționezi constant cu ei și ei cu tine. Dacă nu există această interacțiune, șansele ca tu să apari în feed-ul lor sunt foarte mici. 

Dacă ai o grămadă de followeri, dar ei nu interacționează cu tine, îi ai cam degeaba. 

A: De ce crezi că este important ca o afacere mică să fie prezentă pe Instagram?

Pentru Cotton Therapy mi s-a parut foarte important să fim pe social media pentru a oferi vizibilitate business-ului nostru. Aura s-a gândit inițial la Facebook, eu la Instagram. Însă dacă ar fi sa aleg un singur mediu de socializare, Instagram mi se pare o platformă mai bună, mai ales dacă reprezinți o afacere mică care vinde produse sau oferă servicii, cum ar fi cursuri sau coaching de exemplu.

În ultimul an Instagram-ul a căpătat mult mai multă tracțiune decât Facebook-ul și în plus este platforma cu cel mai mult engagement.

Mi se pare important sa folosești o rețea de socializare unde poți sa comunici direct cu oamenii pe care vrei să îi atragi.

Nu mai suntem pe vremea în care să mă aștept ca oamenii să “dea de mine” ci eu, ca mic business, trebuie să încerc să ajung la ei. Există așa multă competivitate pe piață încât trebuie să ai un rol activ în comunicarea cu potențialii clienți. 

Mai sus, câteva dintre creațiile superbe marca Cotton Therapy.

Dacă ați ajuns până aici, sunt sigură că sunteți convinși că prezența în social media este vitală, însă acum vine intrebarea: cum? De aceea, am rugat-o pe Alexandra să împărtășească cu noi și câteva metode practice de a crea și apoi crește o comunitate pe Instagram, raspunzând la cele mai frecvente întrebari.


1. Cum să scriu o biografie bună?

După ce ai creat contul, primul pas este să lucrezi la biografie.

Sfatul meu este să adaugi un cuvânt cheie ca parte a numelui tău de utilizator.

De exemplu, noi nu avem doar Cotton Therapy, ci și ceea ce facem: “CottonTherapy | Ethical Living”. Ideea este ca atunci când cineva caută acel cuvânt cheie pe Instagram, să apară și contul tău acolo. Dacă ești fitness coach, poți pune “Alina – Fitness Coach”, nu doar Alina. Este ceva simplu de făcut, însă trebuie să te gândești ce ar căuta clienții tăi și să alegi cel mai scurt și usor de căutat cuvânt.

Tot referitor la biografie, e important ca cine intră pe contul tău să priceapă dintr-o privire despre ce este vorba. Cine ești tu, cu ce te ocupi și pentru cine faci lucrurile respective.

2. Care trebuie să fie frecvența postărilor?

Asta mi se pare ceva ce depinde de la cont la cont, însă dacă scopul contului este să crească, aș pune story-uri în fiecare zi și o postare o dată la 1-2 zile.

Story-urile nu ar trebui postate toate o dată ci gradual, de-a lungul zilei. Ceea ce încercăm noi să facem este să începem cu niste story-uri de dimineață, pentru că publicul nostru este activ cam până la ora 9, înainte să înceapă job-ul. În pauza de prânz publicul mai intră puțin pe Instagram, așa că și noi postăm un story în acea perioadă, iar apoi în jur de 5-6, când oamenii pleacă de la serviciu, mai facem câteva story-uri. După ora 9 seara am observat că oamenii sunt super activi, așa că mai postăm și atunci. 

De asemenea, am încercat să facem niște calupuri tematice. Adică dimineață postăm un story cu ce se întamplă în atelier, în ideea că „Uite, și noi ne începem ziua împreună cu voi!”, în jur de prânz postăm un update legat de produsele la care am lucrat sau o poză cu pachetele pe care le trimitem în ziua respectivă, iar seara postăm orice feedback primit de la clienți. 

Apropo, asta este o altă recomandare: orice feedback primești de la clienți, îl poți întotdeauna valorifica.

Nu mă refer doar la poze, ci poți posta și un comentariu sau un mesaj privat, însă prima dată trebuie să ceri acordul. Avantajul este că, dacă și etichetezi acea persoană, sunt șanse ca și ea să reposteze la ea în story, și în acest fel ajungi și la oamenii care îi urmăresc pe ei. 

De asemenea, testimonialele sunt importante pentru că oamenii care poate nu au mai cumpărat de la tine capătă încredere. Noi chiar avem și un highlight (reper) cu aceste testimoniale, ca să poată fi ușor accesate de noii urmăritori.

3. Ce tip de conținut să postez?

În cazul business-ului nostru, am observat că oamenilor le place foarte mult să vadă ce se întâmplă în atelier, cine sunt oamenii care lucrează la piesele respective și care este procesul de creație efectiv, pe cât posibil. Avem un engagement foarte mare pe pozele din atelier, dar și pe pozele cu produsele finalizate.

De asemenea, în ultima vreme am avut o conversie mare și pe produsele personalizate pe care nici nu le-am pus încă în magazin. De exemplu, am postat în story produsele la care lucram, iar apoi am primit alte comenzi exact pe acel tip de produse.

4. Cum pot crește engagement-ul cu publicul meu?

Este foarte important pentru orice fel de cont, indiferent dacă ești un cont mare sau dacă vrei să crești, să răspunzi tuturor mesajelor și tuturor comentariilor pe care le primești.

Pe lângă faptul că mi se pare un lucru de bun simț, pentru că oamenii și-au luat din timpul lor ca să îți scrie, este și o oportunitate foarte bună să crești engagementul postării tale.

Chiar dacă sunt comentariile unor urmăritori, chiar dacă sunt raspunsurile tale, toate comentariile intră în calculul de engagement. Acesta te clasează mai sus sau mai jos în algoritm. În funcție de cât de multe interacțiuni ai la o postare, algoritumul te impinge în mai multe feed-uri sau în mai puține. Suntem ca într-un cerc vicios: cu cât ai mai mult engagement, cu atât vei primi mai mult, pentru că Instagram-ul întelege că în postarea ta oamenii găsesc ceva valoros, așadar vor petrece mai mult timp pe platformă, ceea ce este scopul acestui algorim. 

De asemenea, mi se pare important să îți faci un obicei ca în primele 30-40 de minute după ce ai făcut o postare, să fii activ, să răspunzi la comentarii și la mesaje.

Dacă nu ai asa multe comentarii și mesaje, să nu te simți descurajat. Ci din contră, poți să fii tu cel care inițiază interacțiunea cu profilele altor conturi. 

Ideea este că dacă reușești să fii activ pe contul tău, acest lucru ajută la engagementul postării respective, dar și dacă ești pe contul altor persoane, cel mai probabil persoanele respective vor primi o notificare de la tine și vor vrea să vadă, cine este “Cotton Therapy” de exemplu: „Hai să dau click. Aa uite, are o postare drăguță de astăzi, hai să îi dau like!”. Daca ei nu vin la tine, du-te tu la ei 🙂

5. Cum să folosesc hashtag-urile?

Hashtag-urile sunt o discuție mult mai lungă, care implică o strategie întreagă, însă pot să îți spun ce nu aș recomanda să faci când folosești hashtag-uri. Să nu folosești aceleași hashtag-uri de fiecare dată.

Noi am facut o cercetare și pe baza ei ne-am creat câteva grupuri de hashtag-uri pe care le folosim prin rotație. În plus, le și actualizăm din când in când. Ideea este că dacă folosim aceleasi hashtag-uri mereu, este posibil ca algoritmul sa le vadă ca pe spam.

Așadar, fă o cercetare să vezi hashtag-uri se potrivesc postărilor tale, fă câteva grupuri diferite și utilizează-le prin rotație. 

Așternuturile Cotton Therapy au o grămadă de detalii faine, iar fundițele sunt preferatele mele.

6. Care este treaba cu toate stickerele care se pot adăuga la story-uri?

Atunci când pornești un cont de la zero și vrei să crești, folosește cât mai multe din opțiunile pe care le oferă Instagram-ul.

Nu trebuie sa le folosești chiar pe toate, însă pe cele de bază, da. Aici vorbesc despre GIF-uri, poll-uri, IGTV, quiz-uri. Cu cât folosești mai multe și astfel interactionezi mai mult cu urmăritorii tai, legenda spune ca Instagram-ul te clasează puțin mai sus în algoritm.

Și dacă ești nou pe Instagram și vrei să folosești aceste stickere (mentions, hashtag-uri, poll-uri, etc), recomandarea mea este să fii puțin cu băgare de seamă unde le asezi în story. Ideal ar fi să fie plasate fie central, ca să poți apăsa ușor pe ele, fie un pic spre stânga. Dacă le poziționezi prea spre dreapta, când cineva va vrea să apese pe ele, va merge către următorul story. Și dacă s-a dus la următorul story, nu prea se mai întoarce.

De asemenea, ai grijă să nu fie poziționate nici foarte sus sau foarte jos, pentru că în funcție de mărimea ecranului fiecărui utilizator, este posibil să nu le mai apara în cadru sau să nu le poată apasa, și acest lucru este tare frustrant. 

7. Ce sunt “Instagram Pods” și cum funcționează?

Am văzut această practica în special la conturile mai mici care vor să crească repede. Un grup pentru engagement sau un Instagram pod este un grup de conturi care vor să își crească engagementul reciproc dând like și comentarii unii la postările celorlalți. Sună tare bine, dar te rog DO NOT DO IT!

Instagram-ul se declară ca fiind o platformă care încurajează engagementul organic. În momentul în care apar multe interacțiuni dintr-un astfel de grup, algoritmul știe să recunoască faptul că nu este vorba despre un engagement organic. Practic îl vede ca pe un bot sau ca pe o încercare de fraudă, și acest lucru nu te ajută, din contra.

De asemenea, nu cumpăra followeri și stai departe de hashtag-urile gen #followforfollow. Aceste strategii nu funcționează și îți fac mai rău contului.

Fetele de la Cotton Therapy au și o colecție simpatică de pijamale de mătase.

8. Bine, bine, și atunci cum pot să cresc organic? 

Încearcă să faci colaborări, mai ales dacă ești la început de drum. O colaborare nu înseamnă neapărat cu cineva care are zeci de mii de followeri, ci poți colabora și cu cineva care are același număr de followeri ca și tine. Și acesta este un început, pentru că cel mai probabil nu toți sunt followeri comuni. Așadar orice engagement de acest tip pe care poți să îl aduci pe contul tău mi se pare o idee bună.

Noi avem colaborari cam o dată pe lună. Prima dată am colaborat cu cineva care avea 4000 de followeri, pe când noi aveam vreo 700. Această colaborare ne-a adus la un pic peste 1000, așa că ni s-a parut o reușită.

9. Care este treaba cu influencer marketing? 

Noi nu am mers către persoane cu care nu discutasem până atunci sau care nu ne urmăreau. De cele mai multe ori am avut colaborări cu oameni care cumpăraseră deja ceva de la noi. După ce au plătit un produs, i-am întrebat dacă au fost mulțumiți, iar abia apoi le-am propus o colaborare.

În general, când gândești o colaborare cu un influencer, este bine să fie cineva dintr-o nișă complementară cu a ta. În cazul nostru, fiind produse pe care toată lumea le folosește într-un fel sau altul, este cam greu să nu găsești un punct comun. Însă niciodată nu strică puțină creativitate. De exemplu, când am colaborat cu cineva din zona de food, le-am oferit niște seturi de masă. Sau o lenjerie de pat, însă conceptul colaborării a fost “breakfast in bed”. În alte cuvinte, am încercat să aibă legătură cu ceea ce face acea persoană. 

Cu toate acestea, revin la ce spuneam mai devreme. Dacă eu am un cont cu 2000 de followeri, cel mai probabil îmi va fi greu să ajung la o persoană publică care are un cont de 120K de followeri. Și nu aș lua asta ca pe ceva descurajator. În schimb, m-aș concentra să am colaborări cu conturi mai mici, dar ai căror followeri ar putea fi interesați și de produsul meu.

10. Cum folosesc highlight-urile (reperele)?

Folosește-le ca să pui pe categorii diverse teme pe care tu le abordezi constant în story-uri. Gândește-te că sunt primul lucru pe care urmăritorii noi îl văd pe proflul tau. Noi avem testimoniale, ce se mai întămplă prin atelier, avem seria de reciclare creativă, și acum mai nou avem și seria Furry Friends, unde punem poze cu produsele noastre și animăluțele de companie ale clienților. 

A: În încheiere, dacă ar fi să dai un sfat cuiva care își deschide astăzi contul de Instagram, care ar fi?

Să te bucuri de libertatea pe care o ai atunci când ai un cont cu puțini urmăritori. Ai posibilitatea să testezi tot felul de lucruri! Unele vor merge, altele nu, dar nu este nicio problemă pentru că ești doar tu și publicul tău mic.

Iar când ți se pare că vorbești singur, să nu renunți și să știi ca am trecut cu toții prin asta!

Încet încet vei aduna o comunitate minunată, de oameni care abia așteaptă să facă cunoștință cu tine și cu brand-ul tau. Mult succes!

Dacă v-au făcut cu ochiul produsele frumoase Cotton Therapy, pe care le-ați văzut în acest articol, le puteți găsi în magazinul lor online. Iar dacă vreți să primiți în fiecare zi un pic de zen în feed, vă invit să urmăriți contul Cotton Therapy pe Instagram

Sper că acest articol v-a fost util ca să înțelegeți mai bine algoritmul Instagram. De asemenea, sper că v-a dat curaj să încercați să fiți prezenți pe social media și să faceți câțiva pași către clienții voștri. Dacă aveți vreo întrebare sau vreun feedback referitor la acest articol, vă aștept cu drag mai jos, în comentarii. 

Până atunci, spor la double-tap. 🙂

Unicorni și inimioare,

Andreea

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.