Ce Înseamnă Succesul în Business? – La Povești cu Laura Sardescu de la Wolo.ro

Laura mă întâmpină cu un zâmbet larg și mă invită în biroul ei. E soare și miroase a cafea, iar eu încep să mă relaxez. Ca să fiu sinceră, aveam ceva emoții: este primul interviu din seria Small Business Club pe care îl iau unui antreprenor român. În plus, nu ne cunoaștem personal.

Am găsit pagina magazinului ei Wolo.ro pe Instagram și m-am îndrăgostit de atmosfera caldă și prietenoasă pe care o inspiră, precum și de poveștile din spatele firelor gigant. Tot aici am aflat că Laura a vorbit la o conferință pe teme de e-commerce despre ce înseamnă să ai succes ca business online în România.

Subiectul mi-a plăcut și m-a făcut curioasă: Care este de fapt definiția succesului și care sunt pașii care trebuie urmați pentru a ajunge acolo?

Mai jos găsești interviul pe care i l-am luat Laurei și câteva sfaturi foarte utile din experiența ei de antreprenor.

A: Pe site-ul Wolo.ro poți găsi fire gigant din lână merino de toate culorile, pături pufoase, covoare sau kit-uri de tricotat. De ce te-ai orientat către acest tip de produse?

L: Eu nu tricotam înainte să încep proiectul Wolo.ro, însă pentru mine tricotatul a devenit o experiență de care m-am îndrăgostit și care mă încarcă de energie. Suntem super prinși în tehnologie, avem telefonul în mână permanent, și atunci este normal să căutam lucruri care ne aduc mai aproape de noi înșine. Tricotatul cu fire gigant este perfect pentru oamenii agitați care au nevoie de o pauză, un timp în care să își pună mâinile și creativitatea la treabă. Este vorba despre niște momente pe care ți le aloci ție, dar obții și ceva în schimb: o pătură sau un fular, de exemplu.

A: Aproximativ cât timp durează să tricotezi o pătură din acest tip de fire?

L: O pătură din fire gigant se tricotează în aproximativ două ore jumătate. Clienții noștrii sunt oameni cu un stil de viață activ, care caută un hobby nou. Mulți nu au timp să tricoteze toată iarna la gura sobei. Însă în acele două ore și jumătate poți să găsești o bucurie într-o zonă în care nu credeai că ai putea.

A: Îmi place mult felul în care spui povestea Wolo.ro online. Cum arată strategia ta de social media?

L: Trebuie să știi exact ce vrei să transmiți și în cât timp o vei face, ce fel de brand ești și cum îți dorești ca ceilalți să te vadă. Pentru mine Wolo.ro a fost o nișă nouă. A fost foarte greu să îmi dau seama cum vreau să comunic și ce vreau să transmită brand-ul meu. Am luat decizia să fiu un brand super prietenos, uman, energic, iar strategia mea se axează în principal pe conținut. Creatorul de conținut are o slujbă destul de grea, pentru că de la idee la vizual este un drum lung. Scopul este ca cititorii să se identifice cu povestea mea.

A: Competiție vs. Comunitate. Cum vezi tu acest concept pe piața de fire gigant din România?

Noi avem cultura, nu știu dacă este neapărat românească, dar suntem obișnuiți să fim în competiție. De ce altul face așa, eu de ce nu pot, X are un produs nou, ce-ar fi să îl copiez și eu. Cu toate acestea, în handmade, oamenii văd lucrurile un pic altfel, văd lumea mai colorat. Pentru că în handmade ai nevoie de o doză de creativitate obligatorie. Trebuie sa vii cu ceva nou permanent, iar atunci copiatul vecinului nu se aplică tot atât de bine.

De exemplu, pe piața firelor gigant, eu urmăresc comunitatea din Marea Britanie. Are o efervescență creativă și oamenii colaborează extraordinar de bine. Au chiar și conferințe de knitters (eng. persoane care tricotează), fac schimb de păreri și de idei. Într-adevăr, și acolo sunt oameni care copiază, însă aceștia sunt excepții, majoritatea sunt parteneri. Chiar dacă proporția este posibil să fie la fel ca la noi, ei se poziționează altfel.

Sfatul meu pentru orice business mic, din orice nișă, dar mai ales în nișele de handmade, este să vedem partea plină a paharului. Schimbarea trebuie să pornească de la noi, nu să o așteptăm de la alții.

Pentru că este foarte ușor de spus: uite, X m-a copiat. De exemplu eu am găsit poze cu mine pe site-ul unor competitori. Nu doar că au copiat produsul, ci au luat chiar pozele cu mine. Eu nu am inventat roata, există tutoriale pentru pături din fire gigant online. Dar să îmi folosești pozele, acesta mi se pare un abuz. Nu pot fi de acord.

Și atunci am ales să nu mă concentrez pe ei, ci să mă concentrez pe firmele care au o filozofie asemănătoare cu a mea. Ne consultăm, ne ajutăm cu sfaturi, facem schimb de materiale, încercăm să suplinim această competiție creând o comunitate. Până la urmă avem același interes: ca publicul nostru țintă să fie mulțumit de produs. Dacă își cumpără cineva o pătură din fire gigant care în două săptămâni a ajuns un morman de scame, omul acela nu va mai cumpăra niciodată un produs din fire gigant pentru că va generaliza. Și atunci interesul meu este ca firmele care vând produse similare din punct de vedere calitativ cu ale mele să aibă succes. E în interesul tuturor. Competiția se dă în conținut, cine își prezintă produsul mai bine.

A: Care este importanța acestei comunități pentru tine?

E foarte important să vezi problemele cu care se confruntă alții: te identifici și îți este mai ușor să mergi mai departe. Vorbeam despre identificarea cu consumatorul, dar și noi ca antreprenori avem nevoie să ne identificăm. Pentru că pare că suntem singuri, și pare că există o plajă de consumatori acolo care înoată pe sub noi.

Salariu fix nu am, ore de concediu nu am. Prietenilor le povestesc, dar dacă toți lucrează prin corporații, le povestesc degeaba, și atunci te simți foarte singur.

Mie mi-a fost foarte greu, știam că îmi lipsește ceva, aveam nevoie de oameni, să îmi identific problemele, să știu că și alții le-au avut și au trecut peste. Cum au trecut ei peste? Experiența lor mă poate ajuta din punct de vedere moral să cresc, să găsesc o soluție. Recomand „Noua generație de antreprenori”, un eveniment unde vin mici antreprenori ca noi și vorbitori dintre cei mai mari. Ești în sală cu sute de oameni și relaționezi. Am cunoscut acolo oameni cu care mai țin legătura și acum.

A: Am citit despre conferința e-commerce la care ai participat. Despre ce a fost vorba mai exact?

L: Am ținut o prezentare din poziția unui reprezentant al unui magazin online de succes.

Subiectul prezentării mele a fost „Dacă nu prea putem defini succesul, este absurd să inviți pe cineva care să vorbească în calitate de Om de Succes”. Dacă tu îmi spui ce înseamnă să ai succes, pot să îți spun dacă mă încadrez sau nu. Dar noi folosim termenul atât de general. Ce înseamnă să ai succes? Să exiști pe piață? Să reziste firma 5 ani? Să vândă de ce valoare? Să aibă cât profit? Câți angajați?

Uite aici am un alt sfat pe care îl dau și pe care mi l-au dat și mie:

Să nu te grăbești să alergi către o noțiune ipotetică de succes. Succesul altora poate fi un miraj, mai ales pe social media.

Așa am ajuns la concluzia că succesul îl definești tu. Fiecare are succes față de el însuși, nu există o scară globală unde să te situezi în ierarhia succesului. Tu ești singurul care poți spune dacă ai sau nu succes. Ce îți dorești pâna la sfârșitul anului? De exemplu, vreau o cifră de afaceri de nu știu cât. Sau vreau 300 de clienți.

Dacă atingi respectivul target, felicitări, ai succes.

A: Dacă succesul ni-l definim noi înșine, ce înseamnă pentru tine să ai succes?

L: Eu definesc succesul în pași mici. Pentru mine nu există un „succes mare”.

De exemplu, pentru anul acesta îmi propun să vând o anumită cantitate de lână. La sfârșitul anului voi fi foarte bucuroasă dacă am reușit să vând acea cantitate. Pe termen mai lung, mi-ar plăcea să avem patternuri proprii, să avem propria marcă de lână, să colaborăm cu producători locali, să găsim aici în România producători care fac lână la aceleași standarde de calitate la care acum importăm.

A: Aș vrea să încheiem într-o notă pozitivă: ce sfat i-ai da cuiva la început de drum într-o afacere mică? Sau, altfel spus, dacă ar fi să te întorci în timp, ce sfat ți-ai da ție când erai la început de drum cu acest proiect?

Să ai răbdare. Nu există un lucru pe care să îl faci și să aibă efect imediat. Niciodată, nu doar în business. Dacă vrei să înveți ceva, să înțelegi un lucru, îl aprofundezi. Durează o perioadă și abia apoi înveți să îl aplici. De exemplu strategia de brand. Ai o idee cam ce ai vrea tu să faci, dar poate dura 6 luni sau un an, în funcție de nișă, până să primești răspunsul pe care îl aștepți.

Un alt lucru ar fi să nu mă mai agit atât de mult. Să nu mai caut efervescența în oameni. Uneori lucrurile se întâmplă și de la sine. Dacă faci totul bine, așa cum îți dorești, la un moment dat vor apărea și rezultatele.

Și al treilea sfat ar fi: „Fii atent la buget!”. Suntem antreprenori creativi, așadar este foarte ușor să nu ne uităm la buget niciodată. Sărim pur și simplu peste el. Și atunci o mică atenție la cheltuieli, la venituri, cum îți faci politica de preț, cum investești și cât scoți, este foarte importantă pentru ca business-ul să apuce maturitatea. Dacă îți scapă aceste lucruri printre degete, este posibil să te trezești că nu este rentabil și că afacerea ta nu poate rezista pe termen lung.

I-am mulțumit Laurei pentru sfaturile prețioase și imediat ce am ajuns acasă m-am apucat să transcriu conversația noastră. Dacă cineva mi-ar fi dat și mie, la început, toate aceste sfaturi, poate aș fi privit lumea afacerilor mici cu mai multă detașare și mai puțină teamă de a atinge (sau nu) „succesul”. Tu ce părere ai?

Ți-a plăcut acest articol? Dacă da, dă-l mai departe!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.